• Team VHD

Hur SMS-utskick kan komplettera din e-postkampanj


Som företagare har du ganska säkert insett att det finns en mängd olika verktyg som säger sig hjälpa dig och din verksamhet att nå nya höjder. Lika så säger alla verktyg hur bra dem är på att hålla kontakten med dina kunder, så att du kan sälja mer till fler.

Tar vi en titt tillbaka bara 10 år: år 2008. Så har det skett en hel del på den tekniska sidan och hur vi som människor faktiskt agerar och dagligen arbetar med den teknik som i dag är verklig.

Och det är här som de flesta gör fel. Man utgår hela tiden från sig själv när man ska ta beslut hur man ska t ex marknadsföra sig. Det stämmer att även du likväl din kund ofrivilligt anpassar sig till morgondagens tekniska förutsättningar och flöden, men med olika slutresultat. Vissa försöker stanna och andra vill vara först med allt.

Därför är det viktigt att som företagsägare eller beslutsfattare försöka hitta en balans mellan de som inte vill och de som vill. Detta kan nämligen skapa förutsättningar till en god tillväxt och kostnadseffektiva arbetssätt eftersom man då kan rida på vågen.

Med ovanstående sagt ska man inte vara rädd att testa nya sätt att tänka. Man ska inte planlöst bara ska skicka ut sitt nyhetsbrev, "som man alltid gjort/som alla andra gör". Utan också tänka på de 72% som inte öppnar nyhetsbrev. Ställ frågan varför och hitta sätt att nå personer som aldrig öppnar.

Så varför lägga till SMS till din e-postkampanj?

Företag, stora som små, utnyttjar den senaste tidens trend: mobilaktivitet. Människor är mer mobilaktiv än någonsin tidigare och därför lägger företag stora resurser att komplettera sina nuvarande marknadsföringskampanjer med SMS.

Du kanske har problem att se SMS som seriöst? Eller om det faktiskt fungerar? -Du kan vara lugn. SMS har aldrig varit så stort som det är idag inte heller så accepterat som idag. SMS ses som något personligt och nödvändigt av majoriteten av alla mobilanvändare idag. Det är också där personer förväntar sig att få sina individanpassade och bästa erbjudanden, FÖRST.

Fortfarande osäker? Läs vidare!

Förutom den uppenbara skillnaden mellan de två olika sätten att skicka budskap på, är resultatet oftast lika varandra. Det är också likheten som skapar styrkan och kompletterar strategin.

Du kan alltså kombinera e-post och SMS med varandra och skapa triggers baserat på händelser för att optimera utfallet. Sen att du via både e-post och SMS kan ha dubbelriktad kommunikation (2-way) bräddar dina förutsättningar att skapa relationer till dina kunder.

Bild ovan beskriver svart på vitt hur OBS-värdet ser ut mellan SMS och e-post. Lösningen för att få upp andelen som läser e-post är att kombinera och påminna kunder via SMS att läsa e-postbudskapet via en länk.

E-post är utmärkt när du vill visa mer än det nödvändiga. Se e-post som en landningssida som oftast faktiskt hostas så att man kan se budskapet online i en webbläsare. Använd sedan SMS till att uppmärksamma dina kunder att ditt e-posterbjudanden finns att läsa som en länk i SMS:et. Man kan göra detta på olika sätt, ett vanligt sätt är att först skicka e-postutskicket för att sen vänta X dagar tills ett automatiskt SMS går ut och påminner kunder som inte läst e-postutskicket att gå in på länken och läsa.

Om du känner att e-postutskick är en för stor sak att sköta kan man med fördel kombinera SMS med Digitala kuponger. Där kan du snabbare och mycket enkelt visa ditt budskap med text, bild och video. Läs mer om Digitala kuponger här!

Efter att er kund köpt eller på annat sätt agerat på ert e-postutskick kan man ställa in annan sekundär kommunikation via SMS. Du kan t ex påminna om bokad tid eller tacka kunden för beställningen. Lika så kan man skicka iväg ett personligt SMS några dagar efter leverans och fråga om allt är till belåtenhet? Allt för att skapa mervärde och relation. Kunden kan till och med svara på SMS:et så att du som företagare får feedback i realtid eller får möjlighet att avhjälpa en onöjd kund i realtid.

E-post hamnar då och då i skräpkorgen (spam) oavsett hur bra avsändaren än är. Detta ställer till det även om över 43% av alla mobilanvändare idag har e-posten kopplad till mobiltelefonen. SMS å andra sidan har inte en sån begränsning. Där har branschen till uppgift att rensa från spam. Och SMS kan då komplettera ditt utskick för att uppmärksamma kunden att läsa e-postutskicket, fast personen haft det i mobilen hela tiden.

Konkret:

  • Öka konverteringen och kundnöjdheten genom att kombinera din nuvarande strategi med SMS.

  • Precis som e-post behöver mottagare av SMS OPT-IN:a.

  • Varje sms är 160 tecken långt.

  • OBS-värdet på SMS är mycket högre än något annat medium.

  • Ange ett tydligt budskap med en uppmaning till handling.

  • Räkna med att ditt budskap läses inom 5 minuter. Var förberedd!

  • Är GDPR säker!

Alla våra tjänster går att kombinera!

Läs mer:

SMS-tjänst E-post

Digitala kuponger

#sms #epost #digitalakuponger #kundklubb #gdpr #kampanj #omni #omnichannel #smsgateway #front #obsvärde #email #smstjänst #eposttjänst #smstjänst

kontakt

Chatta med oss: Klicka på Chatta / Chat knappen längst ner till höger.

Ring oss: 010-160 50 40

E-posta oss: sale [@] vhdmedia.se

Bli kontaktad: Klicka här!

MADE BY          IN SWEDEN

© 2008-2020 VHD Media Group AB | Edsbrogatan 1E, 752 28 Uppsala, Sweden